Piotr.K: "reklama tekstowa jest alternatywą dla reklamy banerowej jako krypto reklama, (...) jeśli przekaz reklamowy wrzucimy w oryginalny tekst witryny. Jest to mało eleganckie, ale jakie skuteczne!"

Piotr K. napisał/a na Merytorium.pl dnia 2002-02-25 18:28:40:

Zgadzam się co do tekstowej Alternatywny dla banerów [zobacz http://www.cneb.pl/cneb2/alternatywa.php - przyp. moderator], ale w trochę innym wymiarze.

Autor (Piotr Majewski) zaraz się obruszy cytując Art. 36. p. 3. Ustawy z dnia 26 stycznia 194 r. - Prawo prasowe, ale jednocześnie chciałbym przypomnieć Pana inne publikacje dotyczące PR.
Zmierzam do tego, że reklama tekstowa jest alternatywą dla reklamy banerowej jako krypto reklama. Jeśli jako alternatywę potraktujemy TEKST np. w ramce z hiperlinkiem i tak wszyscy będą wiedzieć, że to reklama.

Lepiej jeśli przekaz reklamowy wrzucimy w oryginalny tekst witryny. Wiem, że jest to mało eleganckie, ale jakie skuteczne! Przecież najlepszą formą reklamy jest krypto reklama. Z drugiej strony jest to bardzo trudne zadanie, ponieważ wymaga opracowania tekstu do treści konkretnej witryny, a nie zawsze można polegać na „umiejętnościach pisarskich” autora strony.

Jeśli już chcemy mówić o reklamie banerowej i jej skuteczności lub nie...
Wciąż nie wykorzystany element marketingu to sponsoring. Aż dziw bierze, że firmy z tego nie korzystają?

I kolejna rzecz. Zgadzam się, z opinią, że czym większa reklama tym bardziej irytująca. Ale musze podkreślić, że często się na reklamę łapię. Np. podoba mi się rozwiązanie wyświetlania reklam pionowych w jednym z systemów statystyk. Reklama podąża za przewijanym paskiem, będąc zawsze na wierzchu.

Nie zgodzę się jednak z autorem co do: „Paradoksalnie wyróżnianie się reklam ułatwia ich pomijanie. Na swoim przykładzie widzę to najlepiej. Z czasem wypracowałem sobie zdolność nie widzenia bannerów. Niezależnie od tego jak bardzo migają - ja ich nie widzę. Nie jestem w stanie przypomnieć sobie nawet jednego bannera, który pojawił się ostatnio przed moimi oczami. „ Otóż panie Piotrze...Pan nie musi pamiętać teraz tej reklamy, nikt do tego Pana nie zmusza. Ale ona ma zapaść panu tak głęboko w pamięci, że robiąc zakupy do koszyka wrzuci Pan Pepsi, a nie Coca-Colę.

O tej zasadzie zdaje się zapominają agencje reklamowe i ich klienci. Zawsze porównywałem reklamę banerową w internecie z reklamą bilboardową na ulicy. Efekt jest ten sam. Internet daje dodatkowo ruch (uliczny neon) i to czego nie daje nawet TV czyli wejście na stronę www i poznanie szczegółów, natychmiastowy zakup, wzięcie udziału w konkursie.
Tymczasem niedouczeni specjaliści od reklamy za najważniejsze kryterium podają liczbę kliknięć, mówiąc, ze pozostałe efekty są nie mierzalne. A czy efekty reklamy plakatowej są mierzalne? No więc o co chodzi?

Zastanawiał mnie fakt, dlaczego w Polsce tak źle rozwija się reklama internetowa. I przypomniałem sobie historię z przed lat (tekst z Aida-Media – nie wiem czy ten miesięcznik jeszcze się ukazuje). Opisano w niej dlaczego DUZE AGENCJE REKLAMY a dokładniej domy medialne nie są zainteresowane reklamą w lokalnych, regionalnych mediach. Odpowiedź była prosta. Rozliczane są z efektów a nie kosztów i efektów. Łatwiej jest wrzucić reklamę do dwóch, trzech programów TV zamiast siedzieć nad budowaniem media planu w kilku stacjach telewizyjnych w całym kraju, czy kilkunastu stacjach radiowych. To, że reklama regionalna byłaby o 50 procent tańsza przy tej samej skuteczności co reklama w TV 1 przed prognozą pogody, to już nikogo nie interesuje. To są pieniądze klienta. BA!!! Czym więcej zapłaci tym lepiej bo my żyjemy z prowizji.

Tak samo jest w internecie.

Po pierwsze mało komu chce się ten internet wykorzystać w akcjach reklamowych, a jeśli nawet (najczęściej życzy tego sobie klient, bo z agencji reklamy nikt na to nie wpadnie) to niech będzie Onet, Interia i WP.
Tymczasem znalezienie kilkunastu (może kilkudziesięciu) interesujących (profil itp.) witryn internetowych i zaproponowanie ich autorom całoroczny sponsoring za miejsce na reklamę mogłoby dać porównywalne efekty. Ale komu się chce? Czytaj na Forum Merytorium.pl