Czy warto zmieniać nazwę serwisu?

poniedziałek, 30 grudzień 03, 04:15

Uczestnicy prezentują własne doświadczenia wynikające ze zmiany nazwy serwisu. Można dowiedzieć się czy warto decydować się na taki ruch i jak to zrobić, by nie stracić czytelników.

K. Gontarek napisał/a na Merytorium.pl dnia 2002-12-30 3:15:44:

Ponad rok temu musieliśmy się pożegnać z domeną webexpress.pl. Po poszukiwaniach nowego, w miare prostego i nawiązującego do charakteru serwisu, adresu wybraliśmy domenę WEINFO.pl. Liczyliśmy się ze spadkiem oglądalności i utratą wielu Czytelników, które to jednak nie nastąpiły. Częściowo dzięki temu, że przez kilka miesięcy domena webexpress.pl przekierowywała odwiedzających na nowy adres. Kolejnym powodem jest to, że ruch na naszej witrynie generują w 75% prenumeratorzy naszego biuletynu.
Oczywiście przejście na nowy adres odbyło się w miarę sprawnie i szybko. Czytelnicy oraz media zostali o wszystkim powiadomieni.

Co ciekawe, pomimo iż we wszelkich formach pisemnych oraz graficznych nadal używaliśmy nazwy Web Express (notabene istniejącej od początku działania serwisu czyli 1998 roku), znaczna większość Czytelników pisząc o nas w komentarzach, na grupach dyskusyjnych, czy różnych forach dość szybko (po 2-3 tygodniach) zaczęła używać nazwy domeny, czyli WEINFO.

Wkrótce planujemy kolejną zmianę, tym razem jednak samej nazwy serwisu, pozostając przy obecnym (weinfo.pl) i jednocześnie dodając 2 nowe adresy (dziennikinternautow.pl oraz drugi 3-lub 4-literowy skrót tego ostatniego) . Jak wg Was powinna wyglądac taka zmiana?

Na razie przyjęliśmy metodę bez rozgłosu - stopniowo przyzwyczajamy Czytelników poprzez umieszczanie nowej nazwy w stopkach e-maili, postów na forach, oraz poprzez wprowadzenie niewielkiego napisu znajdującego się pod starym logo. Naszym założeniem było podświadome przyzwyczajenie obecnych użytkowników do nowego nazewnictwa. Porównując sytuację z tą sprzed roku mam jednak pewne wątpliwości, na ile się to udało i czy takie postępowanie wogóle miało sens, skoro i tak większość zwraca uwaga jedynie na adres w przeglądarce.

A może w tym przypadku lepsze efekty rozpoznawalności dałaby nagła zmiana? Chociaż z drugiej strony długie nazwy serwisów, a taką właśnie wprowadziliśmy - Dziennik Internautów - są trudniejsze do zapamiętania i generalnie gorzej odbierane przez użytkowników.

Jesli za bardzo zamotałem wypowiedź to wyjaśnię, iż od pięciu lat używamy nazwy Web Express. Prawie rok temu podjęliśmy decyzję o zmianie nazwy na Dziennik Internautów Web Express (z naciskiem i wyróżnieniem, m.in. w logo oraz pozostałych formach publikacji, na Dziennik Internautów) jednak zamierzamy zaakcentować ten fakt wraz ze zmianą designu, logo, etc., nad ktorymi prace powinny sie zakonczyc w polowie stycznia 2003.

Czy Waszym zdaniem zmiany te (nazwy) powinny być wprowadzane stopniowo (tak jak do tej pory), czy raczej z dnia na dzień, wsparte odpowiednią kampanią reklamową (która planowana jest dopiero przy nowej odsłonie serwisu)? Czy macie może jakiś inny pomysł na przeprowadzenie takiego przeobrażenia niczym w przypadku świadka koronnego :wink: Czytaj na Forum Merytorium.pl