Interesujące spostrzeżenia

wtorek, 9 wrzesień 03, 14:17

Spostrzeżenia dotyczą badania marketingowego skuteczności różnych wielkości bannerów reklamowych. Po przejrzeniu wyników można się zdziwić, że duże wcale nie znaczy lepsze

bizplace napisał/a na Merytorium.pl dnia 2003-09-09 21:54:33:

Chciałbym się z Wami podzielić interesującymi - według mojej opinii - spostrzeżeniami, dotyczącymi emisji różnych typów banerów. Posłużę się w tym celu danymi statystycznymi serwisu . Jako że serwis jest we wczesnym etapie rozwoju i nie było zaplanowanych płatnych emisji, mogliśmy sobie pozwolić na testy ze specyficznymi banerami. Wszystkie zostały wykonane z wykorzystaniem jedynie atrakcyjnych fotografii i nie zawierają żadnych tekstów. Nie ulega jednak wątpliwości fakt, że wywołuje to u użytkowników pewien rodzaj ciekawości. Emisja trwała przeszło miesiąc.

Testy objęły trzy rodzaje emisji:
1. Bilboard (750 x 100 px)
dwa banery wyświetlane rotacyjnie
emisja Run of Service (ROS), czyli w obrębie całego serwisu

2. Vertical button (120 x 240 px)
trzy banery wyświetlane rotacyjnie
emisja Run of Service (ROS), czyli w obrębie całego serwisu

3. Button (120 x 90 px)
jeden baner
emisja Home Page (HP), czyli wyłącznie strona główna serwisu

Według mnie brak tekstów na banerach wyeliminował wpływ przekazu konkretnej reklamy na klikalność. Tym samym szanse poszczególnych banerów zostały wyrównane.
Wydawałoby się, że bilboard zdobędzie przewagę nad innymi formami. Za tą teorią przemawia jego rozmiar i pozycja na stronie. Praktyka pokazała jednak coś zupełnie innego, oto wyniki CTR poszczególnych banerów:
1. 1,87 %
2. 1,74 %
3. 7,87 %

Jak widać, zwykły, niby skromny button uruchomiony na stronie głównej pokazał swoją moc. Jego CTR silnie odstaje od reszty dwóch pozostałych konkurentów. Idąc dalej, tj. uwzględniając koszt wygenerowania jednej akcji (kliknięcia), jeszcze bardziej uwidacznia się różnica między poszczególnymi banerami:
1. 4,28 zł (CPT 80,00 zł)
2. 3,45 zł (CPT 60,00 zł)
3. 0,51 zł (CPT 40,00 zł)
Dla obliczeń uwzględniłem nasz oficjalny cennik, więc kwoty mogłyby nieco się różnić w konkretnych przypadkach. Ważne jednak jest to, że proporcje cen emisji poszczególnych typów banerów są zbliżone do ofert większości portali wertykalnych.

Są osoby, które mówią, że całą powyższa analiza nic nie sugeruje. Jednak wg mojej opinii daje ona pewien obraz i jest bardzo cenną informacją w odniesieniu do konkretnego serwisu internetowego.

Do pełnego badania zabrakło mi emisji HP bilboard'u oraz vertical button'a, na co zwrócono mi uwagę. Rzeczywiście, takie dane wniosą więcej informacji, zatem uruchomię dwie powyżej wymienione emisje (HP) i za jakiś czas podzielę się z Wami kolejnymi danymi.

Z pozdrowieniami,
Mariusz Zabrocki Czytaj na Forum Merytorium.pl