Jaką firmę MLM wybrać?

niedziela, 25 kwiecień 04, 11:12

W polskim Internecie jest coraz większy wybór MLM, do których można przystąpić. Jednak jak wybrać, by faktycznie pozyskać pasywny dochód?

Aleksander Łamek napisał/a na Merytorium.pl dnia 2004-04-25 14:21:58:

Firmy działające w systemie Multi Level Marketing (marketing sieciowy) mogą stanowić źródło pasywnego dochodu. O tym, czy tak się stanie decyduje wiele czynników. Jednym z nich jest wybór odpowiedniej firmy MLM. No właśnie, jaką firmę MLM wybrać?

To pytanie zadaje sobie wiele osób chcących zacząć działać w systemie MLM. A wybór mają coraz większy. Do Polski wchodzi coraz więcej firm działających w systemie marketingu sieciowego. Przed wyborem firmy, z którą być może będziemy związani przez wiele lat, warto porównać przynajmniej kilka z nich. Oto na co warto zwrócić uwagę dokonując takiego porównania:

1. Jak długo firma działa na Polskim rynku?

Do czynienia możemy mieć z trzema sytuacjami. Pierwsza - firma dopiero wchodzi na polski rynek. Jeżeli zdecydujesz się zostać dystrybutorem takiej firmy, to musisz nastawić się na bardzo ciężką pracę i przecieranie nowych szlaków. Będziesz musiał tworzyć rynek na produkty swojej firmy. Jednak nagroda za tą ciężką pracę może być bardzo duża. To właśnie Ci, którzy na samym początku weszli w danym biznes MLM, po kilku latach zarabiają najwięcej. To rozwiązanie jest wskazane dla osób, które mają już doświadczenie z firmami MLM oraz nie boją się podejmować dużego ryzyka.

Druga sytuacja - firma działa już na rynku od pewnego czasu (roku lub dwóch) i jest na etapie szybkiego rozwoju. Zostanie dystrybutorem w takiej firmie daje ten plus, że pierwsze szlaki zostały już przetarte. O produktach firmy wie coraz więcej osób. Firma dysponuje już doświadczeniem z działania na polskim rynku (wie co się sprawdza, a co nie), co pomaga w jego zdobywaniu. Spora część rynku jest jeszcze nie zagospodarowana, co pozwala dystrybutorom osiągać ponad przeciętne zyski. To rozwiązanie jest wskazane dla osób, które są gotowe dużo pracować, ale równocześnie nie lubią dużego ryzyka.

Trzecia sytuacja - firma działa na rynku od wielu lat. Ma już ugruntowaną sytuację. Opanowała prawie cały swój rynek. Plusem takiej firmy jest to, że jest bardzo znana na rynku i jeśli wyrobiła sobie pozytywny wizerunek, to sprzedaż jej produktów jest stosunkowo prosta. Minusem jest jednak duże nasycenie rynku, w rezultacie nowi dystrybutorzy mogą liczyć co najwyżej na przeciętne zyski. Dodatkowym zagrożeniem dla nich jest to, że firmy takie, szukając sposobów na dalszy rozwój, zaczynają wchodzić w tradycyjne kanały dystrybucji (sklepy, apteki, własne punkty). To rozwiązanie jest przeznaczone dla osób, które lubią stabilność i unikają ryzyka.

2. Produkty

Każda firma MLM, o ile nie jest piramidą, musi sprzedawać jakieś produkty lub usługi. Warto dokładnie się im przyjrzeć i zastanowić, czy istnieje na nie popyt. Czy ten popyt można wykreować? Ważne jest również, aby dystrybutor mógł sam korzystać z tych produktów. Gdyż wtedy stanie się on znacznie wiarygodniejszy w oczach klientów.

3. Sposób dystrybucji

Firmy MLM stosują dwa główne sposoby docierania do klientów. Pierwszym z nich jest sposób tradycyjny - poprzez osobiste kontakty z klientami. Drugi kanał, który w Polsce dopiero zyskuje na popularności to Internet. Polega ona na oferowaniu produktów na stronach WWW. Sieć można też wykorzystać do zdobywania nowych dystrybutorów. Internet może być szczególnie przydatny dla tych osób, które posiadają własne strony WWW o sporej oglądalności lub też nie lubią bezpośrednich kontaktów z potencjalnymi kupującymi. Warto zastanowić się, który kanał dystrybucji będzie nam bardziej odpowiadał i da lepsze perspektywy dochodów. Idealnym rozwiązaniem jest oczywiście wykorzystanie obydwu kanałów.

4. Pakiet startowy

Aby zostać dystrybutorem firmy MLM, należy ponieść pewien koszt związany z zakupem pakietu startowego. Wartości takiego pakietu wahają się najczęściej w przedziale od kilkudziesięciu do kilkuset złotych. Warto porównać ceny takich pakietów oraz tego, co się w niej znajduje. Niektóre firmy oferują w takich pakietach pełen zasób produktów. Inne bardziej nastawiają się na wyposażenie dystrybutora w odpowiednie materiały reklamowe. W jeszcze innych wystarczy zakupić jeden produkt. Przed wyborem firmy MLM warto zastanowić się po pierwsze, ile jesteśmy na początku gotowi zainwestować w taki pakiet startowy, a po drugie, jaki pakiet będzie dla nas najbardziej przydatny.

5. Prowizje

O tym ile dystrybutor będzie zarabiał w firmie MLM zależy w dużym stopniu od oferowanych przez nią prowizji i to zarówno od bezpośredniej sprzedaży dystrybutora, jak i sprzedaży osób, które będą w sieci pod nim. Warto zapoznać się z planami prowizji poszczególnych firm, a następnie przeprowadzić symulacje pozwalające sprawdzić, gdzie możemy liczyć na największe zyski.

6. Sponsor

W firmach MLM dużą role odgrywają sponsorzy. Warto dobrze poznać osobę, która miałaby zostać naszym sponsorem. Warto dowiedzieć się jak skutecznie działa ona w firmie MLM oraz jaką pomocą będzie nam mogła służyć.

7. Strona formalna

Chodzi tu przede wszystkim o kwestie rozliczania się z fiskusem. Niektóre firmy wymagają prowadzenia działalności gospodarczej. Inne rozliczają się poprzez system prawny kraju siedziby firmy MLM.

8. Zasięg działalności

Są firmy MLM które działają na całym świecie i każdy ich dystrybutor może sprzedawać produkty na całym globie, co może znacznie zwiększyć jego dochody. Warto jednak zastanowić się czy posiadamy możliwości, aby wykorzystać taki globalny rynek.

9. Szkolenia

Firmy MLM stawiają duży nacisk na szkolenia. Dlatego warto porównać ich oferty na tym polu. Sprawdzić, które szkolenia są bezpłatne, a za które należy płacić.

10. Dodatkowe koszty

Poszczególne firmy MLM mogą pobierać dodatkowe opłaty za świadczone na rzecz dystrybutorów usługi. Warto dokładnie zapoznać się z ich cenami.

Pozdrawiam
Aleksander Łamek Czytaj na Forum Merytorium.pl