Jak stworzyć strategię dla własnego e-biznesu?

Gdy już uznamy, że rzeczywiście strategia jest ważna i warto ją wdrożyć, to warto się zastanowić, jak to zrobić.

Pokażę Wam kilka bardzo prostych sposobów na ustalenie, czym jest strategia i na wdrożenie swojej strategii.

Jeżeli ktoś podejdzie do tego na poważnie, czyli najpierw na poziomie podstawowym a później będzie chciał to rozwinąć to będzie się musiał posiłkować konkretną literaturą lub konkretnymi artykułami. Są one dostępne również na CzasNaE-Biznes i dotyczą konkretnych elementów związanych z budowaniem strategii, czyli konkretnych taktyk, programów – one też wynikają ze strategii.

Skupie się na podstawach. Będziesz mógł dobrze to zrozumieć i będziesz wiedział jak zacząć.

Nie chodzi o to, żeby porywać się na pomysł: „OK, dzisiaj siadami i buduję strategię na 15 czy 30 stron”. Chodzi o to, żebyście w tym tygodniu opisali swoją strategię na jednaj stronie A4. To w zupełności wystarczy dla większości biznesów. To jest też dobry początek, aby ustalić strategię konkretniej i ją bardziej uszczegółowić.

Procedura Paula Lemberga budowania strategii

Jednym ze sposobów określania strategii jest procedura Pola Lemberga. To jest doradca ds. strategicznego biznesu pracujący z J. Abrahamem. Jego procedura wygląda tak.

  1. Zaczynasz z wizją. Wizja określa to, jak chcesz, żeby Twój biznes wyglądał w przyszłości.
     
  2. To jak chcesz spełniać tę wizję jest Twoją strategią.

Innymi słowy, musisz zadać sobie pytanie, jak dostać się stąd, gdzie jesteś obecnie, tam gdzie chcesz być.

To jest bardzo proste, prawda? Tak naprawdę pozostając tylko przy tej procedurze, dałoby się w większości biznesów opracować jakąś podstawową strategię biznesową.

Trójkąt strategiczny, czyli jak do sprawy pochodzić.

Z procedury Paula Lemberga i z innych zasad, opracowań na temat strategicznego biznesu i strategicznego marketingu, można zbudować strategiczny trójkąt. To jest bardzo opisowe i ciekawe spojrzenie na to:

  • jak się powinno podchodzić do strategii,
  • co z niej wynika
  • z czego strategia wynika,
  • co jest ważniejsze,
  • co powinno być proste i nierozbudowane,
  • a co powinno być rozbudowanie.

 

To, co jest na początku i to, co powinno być najbardziej konkretne, to jest nasza wizja, czyli dokąd zmierzam.

Z wizji wynika strategia, która już może być bardziej rozbudowana. Jest to pomysł na spełnienie wizji, czyli jak chcę dojść do tego, do czego zmierzam.

Później ze strategii wynikają taktyki. Są to pewne sposoby i metody osiągnięcia naszej strategii.

I najbardziej szczegółowe a tym samym najbardziej rozbudowane są programy, czyli konkretne wdrożenia taktyk.

W kolejnych artykułach omówię każdy z tych elementów bardziej szczegółowo.

Autor: Piotr Majewski Pomysłodawca Ekademii. Od 2000 r. pomaga przedsiębiorcom zarabiać więcej wykorzystując Internet. Autor bestsellera "Czas na e-biznes".