Jest jeszcze jeden sekret dowódcy.

sobota, 24 kwiecień 04, 11:02

Mądry dowódca mówi podwładnym CO jest do zrobienia. Nigdy nie mówi JAK(...)

Waldemar Ałdaś napisał/a na Merytorium.pl dnia 2004-04-24 8:21:06:

Zachęcaj wielu; pouczaj nielicznych.

Jest jeszcze jeden sekret dowódcy.
Mądry dowódca mówi podwładnym CO jest do zrobienia. Nigdy nie mówi JAK.
Jeżeli dowódca tłumaczy, jak wykonać zadanie, to ogranicza inicjatywę podwładnych i bierze na siebie zbędną odpowiedzialność za efekt ich działań. O to, JAK należy wykonać zadanie, niech się martwią sami. To ich ból głowy. Jeżeli dowódca nie przedstawi sposobu wykonania zadania, wtedy w razie fiaska zawsze będzie górą: to prawda wydałem taki rozkaz, ale należało się do tego zabrać z głową
Wiktor Suworow oficer wywiadu

Jeżeli chodzi o rozwiązywanie problemów, to gdy ktoś zawsze rozwiązuje je osobiście, nie ucząc nikogo samodzielnego myślenia i decydowania, nigdy nie będzie miał grupy zwolenników. Przed wieloma laty postanowiłem skupić się na pomaganiu ludziom w ich kłopotach, rezygnując z rozwiązywania czegokolwiek za nich.
• Nigdy nie stwarzaj wrażenia, że znasz najlepsze odpowiedzi. Prowadzi to do uzależnienia ludzi od ciebie.
• Integruj swoje pomysły z pomysłami innych, tak by ludzie mieli poczucie ich własności.
• Zadawaj pytania. Pomagaj ludziom myśleć na każdym etapie rozwiązywania problemu, z którym się zmagają.
Celem przywódcy powinno być doprowadzanie do tego, by po zakończeniu zebrania ktoś inny podejmował problem, wybierał stosowne rozwiązanie, tworzył plan gry i miał poczucie jego własności. W takim wypadku osoba ta nie będzie czuła się uzależniona od przełożonego, zyska natomiast poczucie siły i osobistej satysfakcji.
Johan C. Maxwell autor książek o zarządzaniu

Skup się na jak najmniejszej liczbie działań, jak najmniej KONTROLUJ.
Richard Koch biznesmen autor książki 80/20

Jeśli potrzebujesz mojej pomocy w prowadzeniu firmy, to znaczy, że obaj mamy kłopoty
- słowa wypowiedziane do swoich managerów Warren Buffett – jeden z najbogatszych ludzi świata Czytaj na Forum Merytorium.pl

Następne

Skuteczne PR cz. 1